BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, February 14, 2009

puteri saadong...hikayat bangsawan kelantan






muka penat huhuhuuhu tgk teater tu


aku ngan kakak aku ..puteri saadong









smlm sabtu aku g teater kat panggung dewan bndaraya kl tgk teater puteri saadong bez gakla sbb kakak aku yg berlakon jd puteri saadong...teater ni dr universiti pendidikan sultan idris..yg best nyer lakonan ni bercampur antara pnsyarah n student UPSI..aku bangga giler kakak aku sbg pensyarah pon bole berkecimpung dlm teater n membawa watak puteri saadong..citer puteri saadong dtg dr kelantan..puteri saadong diminati oleh raja siam..tapi dier x suka so ibu kpd puteri saadong cik siti wan kembang mengawinkan puteri tu dgn raja abdullah...setelah kawin raja siam mengistiharkan peperangan utk negeri kelantan, ramai rakyat terbunuh akibat perebutan puteri saadong..akhirnya raja abdullah ingin menentang raja siam akan tetapi puteri saadong menolak..dier rela pergi berjumpa dgn raja siam tersebut..untuk mencari pndamaian..akhirnya puteri saadong g la jumper raja siam..raja siam cuba mgambil kesempatan terhadap puteri saadong tetapi dilindungi ALLAH..badan raja mnjadi kering..disebabkan try nk sntuh puteri saadong..lalu disebab kan kesian akan raja siam puteri saadong mgubati raja siam..raja siam pulih dan mengistiharkan peperangan tamat..puteri ni mmg baik bangat menyelamatkan nyawa suami dier raja abdullah tetapi suaminya sia2kan nya..setelah puteri saadong balik ke kelantan, raja abdullah telah berkawin dgn penarinya..sungguh kejam skali
! pengorbanan isteri tdk dhargai..malah memberi fitnah bhw puteri saadong tdk suci lg..itula citer paling sedih aku tgk menangis aku dlm tu..ramai gak menangis..aku terfikir jika aku bersuami aku harap suami aku xmcm raja abdullah tu..moga2 dijauhkan dari lelaki sebegitu..

0 comments: